به گزارش مشرق، با اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا صلواتی مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان در خصوص طرح قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران اظهار کرد: خیلی از کشورهای دنیا هنوز از این فناوری بیبهرهاند و شاید کشورهایی که از این تکنولوژی بهرهمند هستند به کمتر از ۱۵ کشور برسد.
وی افزود: در کشور ما نیز در دهه ۸۰ تصمیم گرفته شد که بین اصفهان، قم و تهران به عنوان متراکمترین و پر مسافرترین کریدور مسافربری کشور و ستون فقرات مسیر شریانی ریلی کشور قطار پر سرعت احداث شود.
راهآهن نیازمند تحول عمده در سرعت و کیفیت خدمترسانی است
مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان گفت: این طرح فراز و نشیبهای فراوانی داشته و صرف زمان زیاد و موانع داخلی و خارجی باعث شده تا در تصور برخی اتمام پروژه رویا و آرزو باشد.
مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان با اشاره به علت نیاز کشور به تکنولوژی راهآهن بیان کرد: اکنون عمر تکنولوژی راهآهن نزدیک به یک قرن و بسیار قدیمی است و اصلا پاسخگوی نیاز شهروندان نیست، علیرغم اتفاقات خوبی که رقم خورده، نیاز به یک تحول عمده در سرعت و کیفیت خدمترسانی داریم.
وی افزود: در حال حاضر زمان، یکی از مولفههای ارزشمند هر شهروندی است و نقش قطارهای پر سرعت نیز از این رو نقش پر رنگتری شده است.
صلواتی تصریح کرد: در دهه ۸۰ و در مقطعی با بودجههای دولتی تصمیم به اجرای کار گرفته شد و مقرر شد در دولت یازدهم با استفاده از فاینانس خارجی و منابع اعتباری کشور خودمان در چین که به واسطه تحریمها امکان جابهجایی آنها نبوده، یک سری از طرحهای عمرانی ویژه در کشور احداث شود که از جمله آن فولاد، پتروشیمی و قطار سریعالسیر بوده است که به نوعی این طرح آغاز و از پیمانکاران داخلی تحویل گرفته میشود.
وی اضافه کرد: با تغییر وزرا در مسیر اختلاف نظرهایی وجود داشت که از مسیر کاشان و یا دلیجان عبور کند که نهایتا تعیین تکلیف میشود. مدتی بحث بر این بود که در محدوده تهران-قم اجرا شود و بعد تصمیم بر اجرای آن در مسیر قم-اصفهان شد.
صلواتی ادامه داد: این جابهجاییها زمان اجرای پروژه را طولانیتر کرد، همچنین از دو سال پیش شرایط کرونایی ایجاد شد و چینیها متعهد به رعایت دستورالعملهای بهداشتی بودند و چند ماهی پروژه را متوقف کردند تا پروتکلهای کرونایی اجرا شود که پس از بازگشت پیمانکاران چینی، موانع بانکی، مالیاتی، بیمهای و اجرایی با پیگیری برداشته شد و خوشبختانه اتفاقات خوبی افتاد.
قطار سریعالسیر رقیب جدی برای هواپیما خواهد بود
مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان با اشاره به ویژگیهای اصلی طرح خاطرنشان کرد: مهمترین ویژگی این طرح سرعت آن است؛ امیدواریم که با سرعت ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به بهرهبرداری برسیم و مسیر حدود ۴۱۰ کیلومتری اصفهان تا تهران در کمتر از دو ساعت و بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه طی میشود.
وی بیان کرد: قطعا قطار سریعالسیر رقیب جدی برای هواپیما خواهد بود و ویژگی دیگر آن این است که یک تکنولوژی جدید وارد کشورمان میشودکه باعث فاصله گرفتن از بعد سنتی میشود.
صلوای ادامه داد: به این ترتیب هم در شرکتهای دانشبنیان و هم در سیستم بهرهبرداری اتفاق مثبتی رخ خواهد داد.
هدفگذاری دسترسی مستقیم ۳۰ میلیون نفر به به شبکه سریعالسیر راهآهن
به گفته این مقام مسئول، بلافاصله بحث قطار تهران- مشهد، اصفهان به شیراز، تهران به تبریز و شبکه قم به اراک و شبکه سریعالسیری که منجر به اتصال ۸ استان کشور به هم شود، دنبال شده به تا جایی که ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور دسترسی مستقیم به شبکه سریعالسیر داشته باشند.
صلواتی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که ما در کشور داریم، این است که جاده وظیفه اصلی هم مسافر و هم بار را به دوش میکشد و صنف رانندگان ما به این دلیل با مشکلاتی مانند سوخت، استهلاک خودرو و راه روبهرو هستند که بخش ریلی سهم خود را در جابه جایی بار ایفا نمیکند و تنها حدود ۸ درصد شهم دارد، این در صورتی است که باید سهم ریلی در جابهجایی بار به حدود ۴۰ درصد برسد.
مجری طرح قطار سریع السیر قم، تهران، اصفهان ادامه داد: با بهرهبرداری از این طرح تا سقف ۲۰ میلیون مسافر در سال و در این مسیر جابهجا میشوند و دسترسی استانهای همجوار مانند چهارمحال و بختیاری، یزد و فارس به پایتخت بسیار تسهیل میشود.
مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان کاهش مهاجرت از شهر را از دیگر ویژگیهای قطار پر سرعت برشمرد و گفت: این طرح از مهاجرت نخبگان هم جلوگیری میکند چرا که یکی از مشکلات اصفهان این است که افرادی که مراودات اقتصادی با پایتخت دارند، به دلیل محدودیت وسیله نقلیه و حملونقل و محدودیت پروازها به تهران، مجبور به مهاجرت به تهران و سکونت در آن شهر هستند.
وی افزود: قطعا اگر این طرح در هر شهر اجرا شود، دیگر شهروندان لزومی ندارند در شهر مقصد ساکن شوند و میتوانند هر روز به شهر دیگر سفر کنند و در پایان روز کاری به شهر خود بازگردند، همانطورکه در بسیاری از شهرهای اروپایی که قطار پر سرعت اجرا شده، این اتفاق رخ داده است.
صلواتی در بیان دیگر مزایای این طرح خاطر نشان کرد: با اینکه بسیاری از جادههای استان و کشور آزادراهی، بزرگراهی و ایمن هستند اما باز هم به دلیل نقص وسیله نقلیه و بی احتیاطی رانندگان، تصادفات منجر به فوت زیادی داریم.
وی افزود: کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا، کاهش تصادفات و سوانح رانندگی از دیگر پیامدهای مثبت اجرای این طرح است.
صلواتی با اشاره به ایستگاههای قطار سریعالسیر قم- تهران- اصفهان تصریح کرد: ایستگاه اصفهان در کنار ورزشگاه بزرگ نقش جهان واقع شده است تا بتوانیم دهکده المپیک را تکمیل کنیم و ایستگاه بعدی شهر قم در بلوار پیامبر اعظم(ص) واقع شده که خط ۲ متروی قم به ایستگاه قطار پر سرعت متصل میشود.
وی ادامه داد: از آنجا اتصال به شهر جمکران نیز وجود دارد، در شهر تهران هم ایستگاه شهر آفتاب را داریم و سپس به راهآهن ختم میشود.
مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان با اشاره به میزان پیشرفت پروژه خاطر نشان کرد: اکنون در مسیر قم به تهران راهآهن دو خطه موجود است که با سیگنالینگ و ارتقا ناوگان و موضوعات الکتریکال و مکانیکال، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در مسیر موجود امکان بهرهبرداری وجود دارد اما بین قم و اصفهان این اتفاق نمیتواند رخ دهد زیرا مسیر قدیمی با طول زیاد و شعاع قوسهای نامناسب است که امکان سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت وجود ندارد و ملزم به احداث مسیر جدید هستیم، بر این اساس تمرکز را بر احداث قم به اصفهان قرار دادیم.
پیشرفت ۷۰درصد قطار پر سرعت قم- تهران- اصفهان در بخش زیرسازی
صلواتی با بیان اینکه ۷۰درصد زیرسازی و در واقع ۱۵۰ کیلومتر از ۲۴۵ کیلومتر مسیر اصفهان به قم انجام شده و به مرحله ریلگذاری رسیده است ابراز امیدواری کرد که بتوان با برطرف شدن موانع بانکی تا پایان سال، مراحل روسازی آغاز شود.
وی خاطر شان کرد: بنا داریم بر اساس دستور رئیس جمهور در سفر استانی خردادماه به اصفهان، تا پایان دولت فعلی این قطار را به بهرهبرداری برسانیم.
هزینهکرد حدود ۴ میلیارد یوآنی برای طرح قطار سریعالسیر قم- تهران- اصفهان
صلواتی در خصوص اعتبار طرح اظهار کرد: قطار سریعالسیر تکنولوژی گرانقیمتی است، به خصوص که قرار است یک بار اجرا شود و باید همه الزامات از جمله تجهیزات، اتاق کنترل و اتاق فرمان رعایت شود.
مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان، این طرح را دارای توجیه اقتصادی دانست و گفت: با احتساب یارانه سوختی که پرداخت میشود، آلودگی هوا، تصادفات و تلفات رانندگی و جراحات، این طرح بسیار اقتصادی است.
وی در ادامه تصریح کرد: تا کنون حدود ۴ میلیارد یوآن در این طرح هزینه شده و بخش عمده آن ناوگان و تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی است که وارد میشود.
به گفته صلواتی، برای خطوط بعدی دیگر این هزینه انجام نمیشود چرا که هرچه طول قطار سریعالسیر در کشور ادامه پیدا کند، هزینه اجرای آن کاهش مییابد.
مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان تاکیدکرد: با بهرهبرداری از قطار سریعالسیر اصفهان-قم- تهران، مسیر حدود ۴۱۰ کیلومتری اصفهان تا تهران با سرعت ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، در کمتر از دو ساعت و بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه طی میشود.